Töötada kodumaa põllumajanduse tõstmise tähe all Eesti edumeelse põllumehe vaimus!

Keel
English

Reis Läti vabariiki

17.-18. mail toimus APSi väljasõit Läti Vabariiki.

Tekst: Marko Kass, fotod: Alo Tänavots

Pika päeva esimene peatus tehti Priekulis, kus meid võõrustasid sealse Põllumajandusresursside Instituudi lahked teadlased. Pärast instituudi direktori sõnavõttu ja tegevust tutvustavaid slaideprogramme asus uudishimulik reisiseltskond võõrustajate kannul katsepõldude vahele. Meeldiv oli kuulda sealsete doktorantide entusiastlikku ülevaadet käimasolevatest uuringustest. Aga nagu meilgi - ootasid põuased põllud kannatamult vihma kosutust. Jäädvustanud kohtusime ühisfotole ning tänanud võõrustajaid muhu leiva ja Kalevi kommikarbiga, istusime heatujulistena Läti lipuvärvides bussi ja jätkasime teekonda.

Function fotorama() is not defined!

Kümnekonna minuti kaugusel Priekulist asub õdus linnake Cesis. Seltsiliikmed pidasid oluliseks teha teekonnal vahelepõige linnasüdames asuva pargi serval. Austamaks esivanemaid, kes vapra võitluse ja kartmatusega panid aluse Eesti Vabariigile, asetasime Võnnu Vabadussõja monumendi jalamile valged õied ning küünla. Peale vaikuseminutit liiguti omi mõtteid mõeldes juba koduseks saanud bussi poole.

Kinnitanud Siguldas keha, võttis buss suuna Riiale. Mõned minutit pärast kella poolt nelja pärastlõunal peatus buss äärelinna maja ees, mille seinal paistis rahvuslippude tagant tahvel kirjaga Integrētās Audzēšanas Skola. Väraval tervitasid meid kooli üks juhte Inga Gaile ning Läti Agronoomide Seltsi eestvedaja Iveta Gutmane. Musta kange kohvi ja suus sulava kringli kõrvale kuulati Inga hingestatud loengut läti rahvuliku liikumise juhist Krišjānis Valdemārsist, võitlusest karuputke ja bürokraatia kombitsatesse tarkerduvatest teadmistest. Teinud ringkäigu lillelises ja liigiliselt mitmepalgelises kooliaias, võtsime kohtumise kokku. Lubasime, et tuleme jälle külla. Palusime lätlased endale külla. Tänasime koolipere traditsioonilise musta leiva ning muu paremaga. Enne teeleasumist meenutas Inga meile veel Valdemarsi sõnu – teadmised on kõige olulisemad, sest need on kui magnet, mis tõmbab kapitali ligi. Tänutäheks külaskäigu eest anti seltsiliikmetele kaasa kolm kirevat lilletaime, mis reisi edukalt üle elasid pakkudes nüüd silmailu juba Jõgeva instituudi rahvale.

Küllastunud emotsioonidest võtsime suuna reedese päeva sihtpunkti poole. Ja nagu päevakava ette nägi, olime mõni minut pärast seitset õhtul Dobele hotelli ukse ees. Kerge kosutus tubades ja istusimegi õhtusöögilauda. Päeva pikkust oli tunda nii pilgus kui hoiakus. Õnneks oli õhtusöök kosutav, varsti olid ka laulud suul. Õhtupäike hoidis veel päeva elus, mis meelitas reisiseltskond linna uudistama. Tore oli…

Function fotorama() is not defined!

Laupäeva hommik. Sama reipalt kui eile, oldi valmis vastu minema kõigile, mida päeval pakkuda. Dobele sireliaias ja Upitise muuseumis nähtu vajab ilmselt eraldi lugu. Nädal enne sirelifestivali olid õied nagu korralikud koolipoisid suursündmuseks valmis – õiemeri igal põõsal. Selles aias juba värvikirevuse pealt kokku ei hoitud. Värvi igale maitsele. Pealegi, paljudel meist on siiani ninas too mahedalt magus sireliaroom. Need, kel vaimustus eriti suur, said ka oma aia kaunistuseks istikud soetada. Lisaks, siinkirjutaja sellenädalased jalutuskäigud ülikoolilinna parkides ning tänavatel näitas, et meie aiad on üsna sireliterohked. Ja ega õierikkusega pea ka häbenema.

Reisi viimaseks peatuspunktiks oli Sigulda külje all olev More hirvefarm. Tohutul maa-alal laiuv talu oli noid graatsilisi rohusööjaid täis. Ühel uhkemad sarved kui teisel. Ikka väga kena jalutuskäik looduse ja loomade keskel. Pererahvas külalislahke peale selle.

Läti maalilised ja kohati tolmused külavahed jäid selja taha ning ees ootas kodutee.

Päike veel kõrgel kui buss parkis end kohta, kust oli päev varem teele asunud. Tänasime ja plaksutasime üksmeeles korraldajatele – Sirjele, Alole ja Helile. Nemad tegid tolle rohkem kui pool aastat tagasi aralt välja käidud idee tõelisuseks. Kummardus meie kõigi poolt.

Armsad reisikaaslased, aitäh ka teile, et olite heatujulised ja kannatlikud kogu reisi vältel, teiega läheks alati ja kõikjale!!

Edu ja uute kohtumisteni!